Ruud Kaper

 

Zijn composities zijn abstracte of realistische structuren, meestal ontstaan op basis van een thema en soms beÔnvloed door zijn vroegere beroep als stedenbouwkundige.

Door vooral ruimtelijk te gaan werken met gebogen vormen en door te werken in meerdere lagen, krijgen de ontwerpen met de vaak transparante kleuren een grotere levendigheid door een steeds wisselende doorkijk en lichtval. Daarbij streeft hij bij ontwerp en uitvoering naar het specifieke van deze emaille-techniek: dat wil zeggen dat het resultaat in principe allťťn met emaille en koper mogelijk is.

Hannah Loeks

 

Over emaillekunst kan ze kort zijn: het is zo veelzijdig. Emaille is prachtig om te zien: vol kleur en gloed. Ze houdt vooral van de prachtige kleuren, die ook na jaren nog hetzelfde zijn.†

Hannah emailleert al vele jaren en maakt objecten en wandpanelen. Ze heeft in veel musea en galerieŽn in binnen- en buitenland (o.a. ItaliŽ, AustraliŽ en Japan) aan tentoonstellingen deelgenomen.

Leen Loffeld

 

Leen is begonnen met emailleren in 2004 en legde zich al gauw toe op het maken van sieraden. Hij doet dat met de technieken Plique-ŗ-jour ( vensteremaille ) en Cloisonnť.

Op YouTube staan twee filmpjes waarop hij laat zien hoe hij te werk gaat.

Hij is een hobbyist maar is zeer productief.

Verkopen doet hij via Etsy, Ebay en soms Catawiki en een enkele beurs zoals de Nat. Verzamelaars in Utrecht of de Nationale Zilverdag in Schoonhoven.

 

 

 

 

Mariet Lohman

 

 Na een workshop emailleren in 2015 is zij gestart met het emailleren. De mogelijkheden om te experimenteren zijn eindeloos. Zij werkt altijd op koper en maakt gebruik van de effecten van het samenkomen van de koperoxides uit het koper in de emaillen lagen. Elke keer zijn er weer verrassende effecten op de kleur en glans, wat eerst dof is kan na een keer extra branden op 900 graden prachtig glanzen. Het is een zoektocht, met vallen en opstaan. Zij volgt sinds 2016 een cursus edelsmeden. Het vooraf bewerken van het koper tot een vorm, vindt zij een essentieel onderdeel van elk werkstuk. Bijvoorbeeld door met hamer, zandzak en bolstaak schalen te vormen of door het koper te drijven op een aambeeld tot een ronde vorm.